Compenseren en waarom ik hier geen voorstander van ben

Woensdagavond. Ik lig in bed en heb een gezellige avond met vriendinnen gehad. Ik probeer me te herinneren wat ik precies allemaal in m’n mond heb gestopt. Het was in ieder geval veel en allesbehalve gezond. Morgen ga ik extra m’n best doen en wat minder calorieën eten om de schade in te perken, neem ik mezelf voor. Ik moet deze avond van mezelf compenseren. 

Negen van de tien keer begon ik zo’n ‘compensatiedag’ sterk, maar kreeg ik gedurende de dag honger. Eenmaal thuis uit werk ging toch weer die la open, waarna er een hele zak chips verorberd werd zonder erover na te denken. Daar ging m’n compensatie. Sterker nog, ik had op sommigen strenge dagen nog méér gegeten dan ik normaal zou doen en voelde een diepe teleurstelling in mezelf.  

En zo ging het riedeltje jarenlang door. Totdat ik me realiseerde dat het nergens op sloeg. 

Er is niets mis met genieten van dat ene avondje met vriendinnen, niet wetende wat je precies hebt gegeten. Sterker nog: het hoort erbij, is gezellig. Inmiddels geniet ik hier alleen nog maar van, ook achteraf, zonder enig schuldgevoel of spijt. Ik weet dat het geen effect heeft op mijn progressie, zolang ik voor de rest consistent ben. Verder: het leven moet toch ook leuk blijven? 

Het mooiste inzicht dat ik heb gekregen is dat je helemaal geen honger hoeft te hebben om gewicht te verliezen of om jouw doelen te behalen. Sterker nog, ik ben meer gaan eten toen ik begon met trainen bij Book Your Trainer. Ik leerde dat ik juist meer honger had door mezelf te veel te verbieden en mijn porties te verkleinen. En dat ik hierdoor aan het einde van de dag geneigd was alles te eten wat los en vast zat. Mijn lichaam was gewoon moe en schreeuwde om voedsel. 

Als ik nu thuiskom heb ik geen honger en daardoor ook geen obsessieve behoefte om die la open te trekken. Ik bedoel, soms gaat ‘ie nog steeds open hoor, maar dan omdat ik weloverwogen behoefte heb in een snack, niet om mijn honger van de dag te stillen. Ze zeggen niet voor niets: eat veggies when your body needs it, but chocolate when your heart wants it. 

Jezelf straffen is nooit de oplossing en trouwens ook niet lief voor je lijf. Kijk dus positief terug op een gezellige avond en compenseer niet, maar pak jezelf gewoon weer op waar je gebleven was. Eén avond ongezond en/of meer eten gaat echt geen effect hebben op je resultaten, maar consistentie in jouw gezonde levensstijl wel. You got this. 

Liefs, 

Jill 

Deel Dit Verhaal

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email